Żytnie knedle, podrobiony gulasz piwny

Cały dzisiejszy obiad podyktowała ciekawość.

Ciekawa byłam jak smakują knedle z drożdżami, na które przepis znajduje się u Pyzy oraz gulasz na piwie od Prezydentowej. 

Przepis na knedle ja znam dość podobny- wyłączywszy drożdże właśnie. Ponieważ nie potrafię robić ciasta drożdżowego (nigdy samodzielnie go nie robiłam) uznałam, że może to być dla mnie dobry z nimi trening.

Gulasz postanowiłam zrobić dla przyjeżdżającego dziś mojego P.- on lubi bardzo  mięso i piwo w związku z czym gulasz taki będzie dla niego idealny. Smak gulaszu dla mnie był za intensywnie piwny postanowiłam się urozmaicić go o grzyby. Nazwałam go podrobiony bo poprzez dolewanie grzybowej wody (tej która została po namoczeniu grzybów suszonych) gulasz piwny stał się sosem grzybowym z piwnym posmakiem 😉

Wyszło bardzo smacznie, a do dopełnienia potrzebna była jedynie sałatka Benii. Benia bloga nie ma, ale to ona ją zrobiła i za to jej za nią ogromnie dziękuję!

 

Knedle żytnie:

  • szklanka mleka
  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 0.5 szklanki mąki żytniej + szklanka mąki żytniej do podsypywania
  • 1 łyżeczka cukru
  • 10 dkg drożdży
  • 1 jajko
  • 2 czerstwe bułki
  • sól

Drożdże, cukier oraz 2 czubate łyżki mąki rozrabiamy z ciepłym mlekiem i odstawiamy na ok 30 min do wyrośnięcia. Bułki kroimy w kostkę. Do drożdżowego zaczynu dodajemy resztę składników oraz bułki. Wszystko mieszamy i odstawiamy na ok 2 godzin do wyrośnięcia. (mi nie bardzo wyrosły- albo tego nie zauważyłam.

Po tym czasie z ciasta formujemy 4 podłużne walce, które gotujemy w osolonej wodzie około 10 min. Jeśli ciasto przykleja się do dłoni podsypujemy mąką. Moje kleiło się bardzo i na samo podsypywanie zużyłam około szklanki mąki żytniej!

Sos gulaszowy na piwie:

  • 300 g schabu (akurat to znalazłam w zamrażalniku ;))
  • pół butelki piwa
  • pół bułki ciemnej (może być czerstwa)
  • garść suszonych grzybów
  • 1 cebula
  • łyżka maki
  • przyprawy do smaku (ja dałam liść laurowy, całe ziarna pieprzu, cól oraz lubczyk)

Mięso kroimy w kostkę, obtaczamy w mące (w moim przypadku była to mąka żytnia) i podsmażamy z obu stron.Cebule kroimy w kostkę i szklimy na maśle. Grzyby moczymy w wodzie aż będą miękkie.Następnie je odciskamy z wody i kroimy- wodę grzybową zostawiamy do sosu. Bułkę jeśli czerstwa kroimy w kostkę.

Wszystko razem wrzucamy do rądelka zalewamy piwem i powoli dusimy na małym ogniu. Powoli dolewamy wodę z grzybków co jakiś czas sprawdzając smak naszego sosu- jeśli smak piwa dalej jest za intensywny to dolewamy wody z grzybków. Ja wlałam całą a była tego ponad szklanka! Mimo, iż dolałam do niego taką ilość grzybkowej wody sos pozostał gęsty! Sos dusiłam na malutkim ogniu ponad godzinę- bardzo łatwo się przypala więc trzeba go często mieszać!

 

2 thoughts on “Żytnie knedle, podrobiony gulasz piwny

  1. SmacznaPyza pisze:

    Babeczko, fajne takie szare knedle! jakby dodać żytnie bułeczki …. może być ciekawie 🙂 Zastanawia mnie tylko ilość drożdży, które jak wiesz prześladują mnie ostatnio – na pewno dodałaś 10 dkg ?!

Skomentuj

